WeedBuster.dk © 2012

Fiskejournal på kysten

- med og uden brug af WeedBuster!

7. april 2012

Fremtidige beretninger ligger nu på Facebook.

Har du selv noget du vil dele, så send dine oplevelser - gerne med fotos - til erik@weedbuster.dk

6. april 2012

Strøby - endelig fleks på stangen

En tur i pontonbåden sammen med bror Henrik startede med lidt skubben til blinket, hvorefter et spinstop udløste et hug. Mærkede fisken og mærkede desværre også at jeg igen sad med tom line. Tror jeg melder miog ind i en fiskelkub - der må være et juniorhold, der skal til at lære om knuder. Mister altså for mange fisk på dårlige knuder. Efter at have skiftet gennemløberen til et fast blink fik jeg igen hug, der dog røg af efter lidt pjaskeri. Blinket blev sidddende denne gang.

Turen ned ad kysten gav ikke flere fisk. Først tilbage ved udgangspunktet lige før lukketid fik jeg en fisk på ca. 45 cm, der en time efter fangsten nu er klar til at blive til lørdagens laksesalat.

5. april 2012

Møn, Hjelm Bugt - muddervand mod øst

Med bror Henrik en tur til Møn. Henrik i Pontonbåd og jeg i waders. 5 timers intenst fiskeri gav ingen fisk, og jeg hverken så eller hørte andre fange noget. Een havde dog fanget nogle målsørreder tidligere på dagen, og Henrik havde fat i en, der fortrød, lige før nettet.

Efter at have prøvet det, for mit vedkommende, nye område i en retning, hvor der var mere Calcium i vandet end H2O, gik jeg den anden vej, hvor der pludselig var riumeligt klart vand, så man turde bevæge sig rundt. Så fine rev og strækninger, der absolut skal prøves snart igen.

27. marts 2012

Rødvig - mere havevejr end kystvejr

Som billedet viser var vejret mere til at gå i haven end at prøve lykken på kysten. Men den gode følger, jeg havde haft forleden, svømmede rundt i mit hoved, så jeg måtte en tur sydpå. Regnede med fralandsvind, men det kom bag på mig at skoven tog så meget vind. Nul følgere og nul noget som helst andet. Har haft flere resultatløse dage, bl.a. ved Strøby, hvor en aftentur til mørket sænkede sig heller ikke gav fisk.

24. marts 2012

Strøby - så knak fletlinen i knuden - igen!

Var i pontonbådene ved cirka 9-tiden. Råkoldt og havgus med vind ind på kysten. Henrik fik en udsætningsørred på lidt over 40 på flue og jeg fik en afhopper på omkring de to kilo, der fik fletlinen til at knække før svirvlen med fluorocarbonen. Mærkede fisken markere - spinstop og så modhug hvorefter linen var underligt tom. Er snart træt af det lineknækkeri. Så efterfølgende fisken springe med min rød/gul Sølvpil i munden.

Efterfølgende fik jeg et godt hug på samme montering, men så og mærkede ellers ikke mere, til vi stoppede ved 12-tiden. Forærede en pakke WeedBuster til 'Pedersen' på Kystvejen, der som trollingfisker er begyndt at køre (sejle) med enkeltkroge. Han fortæller, at han normalt checker sine kroge hvert femte minut for tang, men det problem løser WeedBuster. Det bliver spændende at høre om hans erfaringer.

23. marts 2012

Rødvig - forår? ikke her!

Var med min bror Henrik Leth en dagstur til Rødvig, der startede varmt og solrigt. Kort efter drev den tykkeste og koldeste havgus ind og sendte temperaturen ned under havoverfladen. For lidt tøj var dog ingen undskyldning, der skulle fiskes. Dagens jagt foregik i pontonbåd, men det imponerede ikke fiskene, der glimtede ved deres fravær. Havde selv en rigtig god følger, der lavede nogle imponerende hvirvler. Det var for sent med spinstop, da fisken var kommet for tæt på båden. På vej tilbage gentog optrinnet sig, men denne gang puffede den til min blå Sølvpil, der er tidens favorit.

Henrik havde kontakt med en fisk, der bestemt tog fluen sidelæns og ville stikke af med den udefter,  men krogen fik ikke fat.

Da vi nærmede os den ventende bil sejlede vi ud af gusen og lige ind i det skønneste forårsvej. Godt gennemkolde og med duggede briller.

Vi må se hvad morgendagen bringer.

22. marts 2012

Rødvig - to kast, to fisk!

Kom til mit yndlingsspot ved 11 tiden, og ville som sædvanligt starte med at fiske kanterne af. Allerede i første kast var der en følger, der tog min blå Sølvpil hårdt. En flot ca. 2 kilos, der plaskede godt i det 1 meter lave vand og desværre røg af i første luftakrobatiske spring med indlagt skrue. Nå' her er der da fisk, tænker man så, og det blev bekræftet, da der allerede i næste kast var fast fisk. En mindre fisk på ca. 1 kilo, der kværnede den påmonterede WeedBuster. Fedt at få bekræftet igen og igen, at det virker.

Jeg beholdt fisken, for det er den djlig følelse at have fisk i galgen, og det var nok klogt. Jeg hverken så eller mærkede mere resten af dagen og jeg fiskede ellers igennem, både med og uden WeedBuster.

Et par fluefiskere fik også en enkelt fisk på ca 1 kilo. Skiftende vind fra stort set alle verdenshjørner gav nogle pudsige vandformer, når bølgerne pludselig skulle skifte retning.

16. marts 2012

Strøby + Rødvig - man skal stadig lære

Det er sjældent, jeg hverken ser eller mærker nogetsomhelst, men sådan var forholdene i dag ved Strøby, hvor en medfisker heller ikke havde mærket noget men bare set een springe uden for kastelængde. Efter en halv time gik jeg hjem og tog bilen til Rødvig, der havde fisket kanon for 3 dage siden. Men her var lige så tomt. Dog kastede eet af mine spots, der næsten altid huser fisk, en ca. 1 kilos af sig. Den huggede min blå Sølvpilen helt inde på det lave vand, og fes rundt som en vanvittig. Det hjalp ikke at slække lidt på presset, så derfor besluttede jeg at nette den plaskende med det samme. Nettet sad fast i fiskegalgen, så nu ville jeg i stedet løfte den op i blinket. Her sprællede den videre, og inden jeg fik fat i den røg krog og springringe af blinket. Sådan har jeg ikke mistet den før, men nu har jeg lært at se samlingerne efter med jævne mellemrum. Og i parentes bemærket binder jeg nye knuder for hver tur, og checker knuderne jævnligt. Springringene har nok åbnet sig efter det store arbejde de var ude for den 13. marts. Pålandsvind 4 - 5 meter, spritklart vand, blå Sølvpilen.

13. marts 2012

Rødvig - mageløse marts

Var på kysten cirka kl. 10 og i tredje kast var der fast fisk. Så tænker man jo, at det her skal nok gå, men jeg mærkede ikke mere før næste rev, hvor en 2 kilos fisk helt ude i kastet langs med kysten tog et enkelt filmisk spring, og med det samme røg af.

Bevægede mig videre på reviret om mod Rødvig, hvor der tit står fisk. Men der var ingen i dag, der ville med hjem. På vejen retur var Mikael Sørensen, der helst fisker med flue, men i dag havde spinnestangen i aktion, i gang på hovedrevet, og en fluefisker trodsede den stride blæst. Selv besluttede jeg mig for at afsøge badekarret mellem de to rev og det gav pote. Havde næsten konstant fast fisk, og fik bl.a. en stridbar og rigtig flot 3,4 kilos blank overspringer. I alt gav dagen vel 6-7 fisk i hånden. Tror fiskene har lidt af jernmangel i dag!
En nabo skal have frisk ørred i morgen, og den store er filetteret og klar til røgeovnen. Den store smækkede kæberen om en WeedBuster forsynet krog, og det ville selvfølgelig glæde mig at vise billeder. Men kameraet, eller måske er det hukommelseskortet gør knuder. Billedmappen er tom. SUK - det er kraftedeme ærgerligt.
Blå Sølvpilen 16 g.

12. marts 2012

Strandegård Dyrehave - fisketomt

Sammen med Bent og Birgit på en tur, der skulle vise sig at være som støvsuget for fisk. Vadefiskede en km frem og tilbage, og så en der fangede en fisk omkring de 40. Kraftig sidevind og en lidt kold dag. Så gjorde det godt at komme hjem til en frokost varm kaffe.

9. marts 2012

Strøby - fiskefeber!

Ikke den store bide-aktivitet, desværre. Overskriften hentyder mere til en kedelig forkølelse med tilhørende feber, der selvfølgelig ikke skal være nogen hindring for at fiske. Henrik og Lars tog igen pontonerne. Henrik fik 2 små og Lars måtte indkassere nul hug. Dagens fangst for mit vedkommende blev 3 mindre ørreder, og da jeg var løbet ind i en stime fandt jeg anledning til at demonstrere en WeedBuster for en medfisker, selv om der ikke var skyggen af tang i det krystalklare vand. Var heldig at få en fisk, mens han var i nærheden.

Pæn vind fra vest.

9. marts 2012

Strøby

Besøg af storebror Henrik Leth og Lars 'ponton-fabrikant' Andersen. Havde lovet at guide de to herrer til den nærliggende og fristende kyststrækning. Spøg til side - her er ikke brug for guide-bistand. Mens Henrik og Lars pustede deres pontonbåde op, gik jeg i forvejen fik jeg den første målsørred, og 2 mere i løbet af et par timer. Fiskeriet var præget af stimer, der passerede. Råkold og blæsende gråvejsdag, men bideaktiviteten lover godt for de næste dage. Henrik fik bl.a. en fin 2½ kilos blankfisk og Lars fik 3-4 fisk.

26. februar 2012

Strandgårde Dyrehave

En længe planlagt tur med min ældste datter Julie, der af vind, bølger og
vandstand blev placeret ved Strandgårde Dyrehave.

Fralandsvinden drillede og fejede langs kysten, men ellers var forholdene
perfekte. Ikke for klart vand (det elsker jeg ellers, for så kan man se

følgerne og andet i vandet).

Det blev til ialt 2 timers fiskeri, uden at vi mærkede eller så noget som helst.

4 andre fiskere i området havde heller ikke haft kontakt med de sortplettede.
Prøvede ellers med en laaangsomt indtaget rød Jensen Stripper, der gav bonus sidste år under samme forhold, men nej.

Uanset fangst - så er Strandgårde dog altid en oplevelse.

24. februar 2012

Kystvejen - Strøby

Forår og fisk gik op i en højere enhed i dag. Var ved vandet ved 13-tiden og
allerede i 2. kast var der fisk. Havde vel omkring 12 gode hug og 7-8 fisk i
hånden. Og har, som billedet viser, taget 4 gode fisk med hjem.

Der var 4 andre fiskere i området, og da jeg ankom, placerede jeg mig uden
for hotspottet for at fiske mig gradvist ind i det varme område. Det viste sig
dog, at der var fisk overalt i perioder. I modsætning til i går, hvor fiskene bare lukkede munden om blinket, gik de i dag til den med smæk og smak.

Vind med 10 - 12 m/s på tværs af kysten. Overskyet og 6-7 grader.
Bornholmerpilen og en rød tobisefterligning udgjorde dagens anretning.

Ingen behov for WeedBuster i dag.

23. februar 2012.

Kystvejen - Strøby

Om ikke årets første tur og fangster, så dette 'forår's første fisk, efter at den kystnære is er nu drevet væk.
Kom ned til vandet, hvor der var en stiv vind fra vest, dvs. at den fejede langs
med kysten, hvilket gjorde fiskeriet vanskeligt med store linebuer i kastet.

Vandet var lettere uklart, og solen skinnede med en 6-7 graders varme.

Der gik 10 minutter før jeg fik første hug. Endnu 10 minutter før jeg fik den

første fisk i nettet. Efterhånden var der begyndt at komme ålegræs i vandet,

så jeg satte en WeedBuster på krogen. Lidt senere fik jeg den næste på 1,6 kg

og tilslut en udsætter undermåler, der også tog en WeedBuster-forsynet krog.

En dejlig start på en forhåbentlig givtig sæson.

Så en fisker mere, der dog hurtigt gik igen.

Og var selv ude i går samme sted - men så og mærkede intet.

****************************

24. oktober 2011

Fællesskov Rev - Rødvig.

Jeg havde aftalt dagen 14 dage i forvejen med Julie, min ældste datter, og da dagen oprandt, besluttede jeg , at turen skulle gå til en af min yndlingspladser, nemlig Fællesskov Rev ved Rødvig.

Der er tale om et rev, hvor der ligger flere store sten ud i vandet, og som altid står jeg den første tid et stykke bag stenene og kaster ud over ca. 30 - 50 cm vand. Min erfaring er, at fiskene tit står og ser, hvad strømmen bringer med sig eller kommer jagende ind over revet.

Vi kunne straks se, der var fisk i området. Det afslørede bevægelser i vandoverfladen.

Jeg bad Julie om at kaste først, for hun har stadig sin første havørred til gode. Der skete dog ikke noget. Her måtte erfaring på banen, så i mit andet kast fulgte der en bølge med, og i tredje kast sad den der. En dejlig havørred på ca. 1,5 kg.

Vandet var spritklart, og der var ingen tang i vandet, så i dag var der ikke brug for WeedBuster på krogen.

Nyheder »

Her kan du læse alt om ændringer og nyheder omkring WeedBuster.

Læs om fiske-oplevelser

Facebook eller send dine egne rapprter - gerne med fotos - til erik@weedbuster.dk

Gå til Webshop

Du kan betale med alle typer kort.